In de leergang ‘Organiseren in Communities’ worden wetenschappelijke inzichten en kennis omtrent communities vanuit de psychologie en de bedrijfskunde verbonden met praktische toepassingen en instrumenten om effectieve communities te bouwen.

We kijken bijvoorbeeld naar de motivatie van mensen om deel te nemen aan communities en we besteden aandacht aan de bedrijfskundige principes voor het vormgeven van communities.

Voor wie

De leergang richt zich op professionals die mogelijkheden zien of al werken met communities. Dit kunnen zowel communities binnen hun eigen organisatie zijn, als communities die ook buiten de grenzen van de organisatie worden gevormd.

Programma

Module 1: Grondslagen van communities (2 dagen met overnachting)

Dag 1

  • Wat is een community en welke soorten communities kunnen we onderscheiden?
  • Wat is de waarde van een community voor de mens als individu en voor ons als maatschappij?
  • Er wordt vanuit een institutioneel perspectief naar communities gekeken. Welke instituties zijn er?

Dag 2

  • Verkenning van de community als organisatievorm.
  • Dieper in op de verschillen tussen groep, publiek, team, beweging en community.
  • Waar starten de grenzen van de ene groep en eindigen de grenzen van de andere? Kan elke groep een community zijn of worden en wat is hiervoor nodig?

Module 2: De psychologie achter communities (1 dag)

  • In deze module laten we zien hoe je als organsatie inspeelt op de intrinsieke en extrinsieke motivaties van deelnemers en voor welke doelstellingen je communities kan inzetten.
  • Er zijn zes typen communities te onderscheiden. Ze verschillen vooral van elkaar in wat de deelnemers met elkaar verbindt. We gaan op elk van deze typen in, aan de hand van concrete voorbeelden.  

Module 3: Communities als nieuwe organisatievorm (1 dag)

  • Tijdens de derde module gaan we dieper in op de community als organisatievorm.
  • Hoe zorgen we voor inbedding van de activiteiten van de community in de organisatie?

Module 4: Het bouwen van effectieve communities (1 dag)

  • Hoe bouw je nu een community?
  • In deze module introduceren we een bewezen stappenplan om te komen tot een vruchtbare community. In dit stappenplan komen o.a. aan bod:
    – o
    nderzoek naar de doelgroep;
    – d
    e rol van een kerngroep van ambassadeurs;
    – d
    e activatiekalender;
    – d
    e rol van de communitymanager.

Module 5: Succesfactoren voor communities en afronding (1 dag)

Tijdens de vijfde, en laatste, module kijkt u terug op de gehele opleiding en bespreken we alle randvoorwaarden die nodig zijn om een community goed te kunnen beheren en succesvol te laten ontwikkelen.

De docenten

Peter Staal

Strategisch Consultant

Peter helpt organisaties bij het implementeren van online communities en community management. In het verleden heeft Peter gewerkt voor brancheorganisaties, overheden en grote internationale corporates.

Kirsten Wagenaar

Strategisch Consultant

Kirsten is sinds 2008 als professional betrokken geweest bij de ontwikkeling en beheer van tientallen communities. Door zowel een community lid als organisatie via community ontwikkeling in haar kracht te zetten, wordt het onmogelijke mogelijk.

Prof. dr. Patrick Vermeulen

Wetenschappelijk directeur Radboud Management Academy

Patrick is als Hoogleraar Strategie en International Management verbonden aan het Institute for Management Research van de Radboud Universiteit. Hij houdt zich vooral bezig met onderzoek naar institutionele verandering en de strategische reacties van organisaties die worden geconfronteerd met institutionele complexiteit. Zijn onderzoeksprojecten zijn gericht op het beter begrijpen van problemen bij verander- of vernieuwingstrajecten.

“Inspirerende sessie gehad met Peter over community building voor House of Logistics. Deskundig, goede voorbeelden, we kunnen weer verder!”